Maszyny spawalnicze

entów. Jeżeli obejmują one całą grubość elementu to nazywamy je spoinami z pełnym przetopem. Natomiast gdy spoina nie obejmuje całej grubości elementu, wówczas mówimy o spoinach z tzw. niepełnym lub częściowym przetopie. Występują

Maszyny spawalnicze

Typy połączeń spawanych

Wikipedia odnośnie typów połączeń spawanych:

spoiny czołowe ? są to spoiny powstające pomiędzy ścianką elementu tworzącą jego grubość a drugim z łączonych elementów. Jeżeli obejmują one całą grubość elementu to nazywamy je spoinami z pełnym przetopem. Natomiast gdy spoina nie obejmuje całej grubości elementu, wówczas mówimy o spoinach z tzw. niepełnym lub częściowym przetopie. Występują w złączach doczołowych i kątowych.

spoiny pachwinowe ? wykonane są w rowku utworzanym przez nieukosowanie ścianki elementów łączonych. Występują w złączach kątowych i przylgowych.

spoiny brzeżne ? brzegi blachy przygotowuje się przez podgięcie. Spawanie odbywa się w zasadzie bez dodania spoiwa. Maksymalna grubość blach stosowana przy tego typu złączach to 3mm. Występują w złączach doczołowych i przylgowych (odmiana złącza kątowego).

spoiny otworowe ? polegają na wypełnieniu spoiwem otworu okrągłego lub podłużnego, wykonanego w jednej z blach złącza. Występują w złączach zakładkowych.

spoiny punktowe ? powstają poprzez przetopienie jednej z blach i wtopieniem się w blachę znajdującą się pod nią. Występują w złączach zakładkowych.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82%C4%85czenie_spawane


Jak poprawnie spawać wykładziny?

Gdy już zdecydujemy się na taką technologię wykańczania podłóg - tzn. wykładziny łączone na spaw, warto zrobić to poprawnie za pierwszym razem. Należy zwrócić uwagę na szereg czynników, zanim w ogóle przystąpimy do roboty - inaczej zostaniemy z garścią zepsutego materiału.

Po pierwsze, miejsce. Musimy mieć wystarczająco dużo miejsca by lawirować spawarką, a ponadto musi ono być wolne od zabrudzeń które mogą wpłynąć na jakość spawu.Należy również pamiętać by usunąć z drogi inne narzędzia, które mogą przeszkodzić w pracy. Gdy puścimy maszynę w ruch, nie chcemy by "dyszała" bezczynnie, albo co gorsza, przegrzała jeden punkt materiału, bo musieliśmy coś usunąć z drogi.

W tym wszystkim, warto pamiętać o ważnym elemencie, nie związanym z technicznym aspektem spawania. Chodzi o współprace - ciężko to wykonać samemu, więc zamiast męczyć się w pojedynkę, warto poprosić przyjaciela o parę godzin jego czasu.


Dysza - co to?

Myśląc o spawaniu, rzadko przychodzą nam do głowy dysze, jednakże są często wykorzystywane, szczególnie przy spawaniu miększych materiałów - oto ich definicja:

Dysza - urządzenie do kontroli kierunku lub charakterystyki wypływu płynu (gazu lub cieczy). Dysza jest najczęściej rurą o zmiennym przekroju, niekoniecznie okrągłym. Przykładem kontroli kierunku jest ciąg wektorowany w samolotach. Charakterystyka wypływu składa się zaś z takich parametrów jak prędkość, koncentracja lub kształt. Często celem stosowania dysz jest uzyskanie maksymalnej prędkości wypływu aby uzyskać maksymalny odrzut (np. w silnikach odrzutowych) lub maksymalny zasięg strumienia (np. w wężach strażackich, czy armatkach wodnych). Czasem chodzi o uzyskanie maksymalnej koncentracji strumienia np. w urządzeniach typu waterjet, lub wręcz przeciwnie - maksymalnego rozproszenia np. w rozpylaczach lakierów w zakładach fryzjerskich, czy lakierniach samochodowych. Kontrola kształtu pozwala zaś uzyskać m.in. kurtyny wodne jak i powietrzne.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysza